Structuur en creativiteit: hoe breng je die samen?

Hoe kun je tegelijk structuur aanbrengen in je blogartikel en een persoonlijk, authentiek verhaal vertellen? Structuur en creativiteit gaan niet samen, hoor ik van veel gefrustreerde bloggers. Het creatieve aan schrijven, vinden zij, is toch dat het een zelfsturende bezigheid is? Het is ook best moeilijk: alles uit je hoofd op papier zetten en dan ook nog eens correct schrijven.

(Leestijd: ruim 2 minuten)

structuur en creativiteit

Structuur en creativiteit niet tegelijk

Scheid structuur en creativiteit als je schrijft. Schrijven is een iteratief proces: je bouwt aan de structuur, dan vul je het creatief in en vervolgens scherp je de structuur weer in, om het verder creatief aan te scherpen. Dat geldt voor alle teksten: van zakelijke brieven tot fictie als romans. Er zijn twee manieren om te beginnen.

Creativiteit eerst

De ene mogelijkheid is dat je begint met schrijven, bijvoorbeeld free writing of verzamelde aantekeningen. Free writing komt erop neer dat je de wekker zet en vijf of tien minuten gaat schrijven. Maakt niet uit wat. Liefst met pen en papier, dat werkt vloeiender dan digitaal. De afstand tussen hoofd en woord is als het ware korter. Blijf schrijven, ook als je niets weet. Herhaal dan het belangrijkste woord uit de vorige zin. Als je maar blijft schrijven.

Ik raad je bovendien aan dat je al je invallen opschrijft. Klantvragen zijn een goudmijn voor blogartikelen. Maar soms kom je midden in je vakantie een prachtig onderwerp tegen of een goede metafoor. Schrijf alles op. Ik ben verslaafd aan mooie opschrijfboekjes, maar de notitieapp van je telefoon is ook goed, bijvoorbeeld met de app Evernote (ik heb er geen belang in).

Dan structuur

Daarna breng je daar structuur in aan. Het is een illusie dat je een verhaal van de eerste aantekening zó kunt kopiëren in je blog. Je zult een inleiding moeten schrijven, de titel kun je beter pas na afloop formuleren en na een nachtje marineren kan het altijd nog scherper. Voor een blog bedenk je vaak nieuwe onderwerpen als je ermee bezig bent. Dat neemt niet weg dat je ook die nieuwe onderwerpen moet structureren. Wil je drie keer achter elkaar het zelfde onderwerp behandelen? Werk je naar de lancering van een bepaald evenement toe? Wissel je af en schrijf je elke eerste van de maand een productbespreking? Structurerende keuzes.

Of andersom natuurlijk

De andere mogelijkheid is dat je eerst een structuur neerzet en die vervolgens gaat invullen. Je vakwerk zet je vooraf op, uiteraard met hulp van Arie. Je bepaalt waar je over gaat schrijven, wat je ermee wilt bereiken bij de lezer en met welk product of welke deskundigheid van jou het een relatie heeft.

Beantwoord de vragen en vul de alinea’s per stuk. Sommige mensen vinden het prettig om eerst drie woorden per alinea te bedenken om die te gebruiken in de tekst. 

De hond en het park

Een klant van me omschreef zijn werkwijze met een prachtige metafoor, die ik je niet wil onthouden: ‘Bepaal vooraf je onderwerp en waar je naartoe schrijft, dan ga je niet te ver buiten de perken als je los gaat. Bepaal eerst het park en laat dan de hond van je verbeelding los. Je wilt wel dat hij aan het eind van je wandeling weer met jou mee naar huis gaat.’

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.