Social media of blog?

Op mijn workshop kwam de vraag weer: “Waar plaats ik mijn blogartikel, op LinkedIn, op Facebook, op een blogwebsite, in de mail of toch op mijn eigen website?”

Wat is je doel?

Een klassieke valkuil is afkijken van anderen zonder naar je eigen doel te kijken. Als anderen in de sloot springen, doe jij het dan ook? Wel als je wilt afkoelen en lol maken op een warme zomerdag. Anderen bloggen op LinkedIn of FrankWatching. Je krijgt soms complete verhalen in je mail. Natuurlijk. Maar wat wil jij bereiken met je blogartikelen?

Aandacht

Je website hebt is een eigen omgeving om je bureau, je boodschap en je mensen te presenteren. Daarin wordt de bezoeker niet afgeleid door irrelevante reclame, verleid om naar andere profielen te kijken of nieuwsgierig naar notificaties. Daar heb je je eigen huisstijl en een helder menu met ‘Contact’. Je wilt geïnteresseerden dus op je eigen website krijgen.

Social media

Vindbaarheid

Bovendien let Google op de bezoeken en de duur ervan op je website. Als iemand verschillende artikelen op je blog leest, weet Google dat je iets interessants te bieden hebt en stuurt het meer zoekenden naar je website.

Met een serie blogartikelen die voor zoekmachines geoptimaliseerd zijn op een website die ook technisch SEO-proof is, krijg je dus verkeer dat Google doorstuurt.

Wat dit betekent voor bloggen op blogwebsites als Multiraedt, schreef ik al eerder in Blogsite: wel of niet doen?

Maar wat doe je dan met social media?

Je moet zichtbaar zijn waar je doelgroep zit en iedereen zit op social media. De truc is om ze van social media naar jouw website te halen. Dat doe je eenvoudig door een korte, nieuwsgierigmakende inleiding te schrijven met een link naar het bijbehorende blogartikel op je website. Check of het beeld ook goed doorkomt. Vooral veel apps die automatisch berichten plaatsen maken daar nog al eens een rommeltje van.

Welke social media?

Plaats je berichten niet klakkeloos op alle media. Kies de platforms waar je doelgroep zit en die past bij je boodschap. Het handige van artikelen op je website is, dat je superflexibel bent bij een veranderend social landschap; je plaatst dezelfde links gewoon elders. Vergeet Google Mijn Bedrijf niet. Of je het leuk vindt of niet, deze monopolist wordt steeds belangrijker.

Facebook is niet alleen maar lol

Wijs Facebook niet te gauw af, jongeren trekken er weg, maar mogelijk zit je doelgroep er. Zelfs als ze er alleen in hun vrije tijd zitten, kan een zakelijke boodschap aankomen. Op verjaardagen praten veel mensen immers ook over hun werk. Het zal je hobby maar zijn.

Pas je aan

Bezoek de platforms uitgebreid voordat je er zelf iets gaat posten, leer eerst wat de ongeschreven regels zijn en wat de toon is waarop men met elkaar communiceert. Het is net als een gesprek: je maakt niet veel kans als je een lopend gesprek binnenvalt met reclame voor jouw product. Je luistert eerst, dan introduceer je jezelf beleefd en dan draag je iets bij aan de discussie. Alleen als je aansluiting vindt en iemand specifiek in jou geïnteresseerd is, geef je je visitekaartje. Precies zo werkt het op internet.

Pas de boodschap dus ook aan aan de taal en sfeer van het medium. Instagram vereist beeld met hashtags en ontbeert klikbare links, Facebook vraagt een wat persoonlijker benadering, Twitter heeft ruimte voor veel berichten per dag en op LinkedIn passen zakelijke boodschappen.

Te veel werk? Beter één medium goed dan tien half. Een slapend profiel is ook geen aanbeveling voor je bedrijf.

Bedrijfsprofiel

Maak een bedrijfsprofiel aan en regel meteen een achtervang, zodat je met twee of meer mensen erop kunt posten. Zorg voor een look & feel in je huisstijl. Stimuleer al je medewerkers om berichten van het bedrijfsprofiel te delen. Vergeet de officemanagers niet. Niet zelden zijn zij het meest actief op social media. Tag klanten waar relevant en vraag ze in een persoonlijke boodschap ook of ze je artikelen willen delen.

Rouleer

Als je een tijdje blogt, heb je een lange reeks aan artikelen die je kunt delen, die niet minder relevant zijn dan toen je ze plaatste. Op social media kun je dat rouleren. Zo kun je met een maandelijks blogartikel toch wekelijks op social media posten.

Wees sociaal

Social media vergt wel meer dan alleen het plaatsen van je artikelen. De naam zegt het al: sociale interactie is gewenst. Like dus ook artikelen van je klanten en reageer erop. Denk ook aan je potentiële klanten, aanpalende bedrijfstakken waar je doelgroep in geïnteresseerd is, de toppers op je vakgebied, bedrijven en mensen die goed zijn voor je imago en mensen die je mogelijk aan een opdracht kunnen helpen bij anderen – de betere netwerkers.

Automatiseren?

Er zijn eindeloos veel apps en programma’s waarmee je het posten op diverse social media kunt plannen. Facebook geeft in Facebook geplande berichten voorrang en mogelijk doet Twitter dat ook met in Tweetdeck geplaatste berichten. Maar in LinkedIn kun je niets plannen. Ik heb slechte ervaring met externe planningsprogramma’s. Je plaatst gemakkelijk exact hetzelfde bericht op alle platforms, terwijl elk zijn eigen taal heeft. Bovendien komen uitgelichte afbeeldingen niet altijd goed door. Zelf besteed ik twee keer per week een paar minuten om ‘live’ berichten te plaatsen.

Zelf doen

Je kunt het natuurlijk ook uitbesteden. Ik doe het graag voor je. Maar een persoonlijke interactie met je klanten en andere relaties kun je toch echt het beste zelf doen vanuit je persoonlijke profiel. Een platform waar je zelf echt niets mee hebt is daarom minder geschikt. Alleen maar posts van je bedrijf naar je blog leveren in mijn ervaring weinig op als je zakelijke klanten hebt.

Mail?

Naast social media is mail een geweldige manier om je blogartikelen te verspreiden en bezoekers naar je website te trekken. Daarover een andere keer.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.