Hoe schrijf je tekst op niveau?

Wanneer je zorgvuldig je doelgroep hebt uitgezocht, wil je hen natuurlijk wel een tekst aanbieden die hen aanspreekt. Een tekst op niveau. Veel consultants die mij voor het eerst hun teksten ter redactie sturen, denken dat te bereiken met academische woorden. Heel intelligente consultants maken hier vaak heel domme opmerkingen over: “Als ik mijn hoogopgeleide doelgroep wil bereiken, dan moet ik ze toch op niveau aanspreken? Het is toch niet de bedoeling dat elke boerenkinkel mijn blog een beetje gaat zitten lezen?”

Maar ook mensen zonder academische opleiding kunnen dom zijn. Zij hebben het idee dat ze in schrift ineens formeler horen te schrijven.

Een tekst op niveau van je doelgroep

Als jij je doelgroep goed aanspreekt, zijn zij degenen die zich aangesproken voelen en anderen niet. En wat dan nog, als een ander je blog leest? Die kan maar mooi een nicht hebben die CEO is van een bedrijf dat precies in jouw doelgroep valt. Het is niet erg als iemand buiten doelgroep je blog leest en begrijpt. Je kunt het ze niet verbieden en dat moet je niet willen. Het is zeker niet zo dat je klanten trekt met dure woorden – integendeel. Hoogdravende, dure woorden en moeilijke teksten met veel omhaal van woorden stoten af.

Je doelgroep bestaat niet uit vakgenoten van je consultants. En als ze dat wel zijn, zijn jouw consultants beter in hun vak dan je doelgroep, anders zouden ze je consultants niet inhuren of dan zijn ze volledig inwisselbaar en je wil juist uniek zijn met je bureau.

Het gaat er namelijk helemaal niet om of het er duur uitziet, maar of je het je doelgroep aanspreekt. Voor een goede tekst op niveau heb je geen moeilijke woorden voor nodig, maar een goede tekst. Een goede tekst sluit precies aan op het niveau waar je doelgroep op zit. En je doelgroep zit online. Dus is hij lui. Dus hij wil een gemakkelijk verteerbare tekst. Hoe theoretisch zijn vakliteratuur ook is.

Vermoei ook je hoogopgeleide lezer niet

Online komen korte, duidelijke zinnen het best over. Als je al langere zinnen toepast met komma’s, zorg dan dat je elke tussenzin eruit haalt en vooraan of achteraan plaatst. Anders is het een tangconstructie en dat leest doodvermoeiend. Zorg voor verbindende woorden die de relaties tussen de zinnen duidelijk maken en mijd vaktaal.

Nog een vermoeiende schrijfwijze: de passieve vorm. Dat is vaktaal voor zinnen met het werkwoord ‘worden’, waarvan vaak niet duidelijk is wie de uitvoerder is; wie het doet. Bijvoorbeeld “De boom wordt omgezaagd.”

Schrijf dan liever: “Marjan zaagt de boom om.”

Laat het marineren of door een ander lezen

Laat het ten slotte even door een ander lezen. Een collega, maar liefst geen vakgenoot. Verbeter wat hij niet onmiddellijk snapt en laat het dan een nachtje marineren. Lees het de volgende ochtend na je tweede kop koffie als je weer fris en fruitig bent. En dan mag je het daarna nog een keer naar mij sturen als vrijblijvende kennismaking voor wat ik er allemaal nog aan kan verbeteren.

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.