Thuiswerken: hoe houd je verbinding?

Het is het experiment dat anders nooit zou zijn uitgevoerd. Maar thuiswerken, ook bekend als het nieuwe werken (HNW) en nog wat afkortingen, geeft medewerkers de vrijheid om te werken waar en wanneer ze dat willen. Op de momenten dat ze het meest geïnspireerd zijn in de omgeving die hen het meeste inspireert.

Je kantoorkosten zijn laag, je medewerkers zitten minder in de auto en het scheelt kilotonnen aan uitstoot. Een dag extra thuiswerken zou Nederland zelfs 3,9 miljard euro opleveren. Maar hoe houd je verbinding?

Leestijd: 3,5 minuten

Waar zet je de koffieautomaat op het strand?

Het is heel relaxed wanneer je mensen in een café werken, thuis werken in hun pyjama of op het strand. Maar hoe blijft het een team? Hoe vaak spreken ze elkaar? Waar zet je de koffieautomaat? Is een wekelijkse zoom-sessie voldoende? Wanneer gaat het weer eens over de inhoud? Hoe kunnen ze elkaar inspireren?

Bedrijven zonder kantoor vallen vroeg of laat uiteen. Je mensen kennen hun klanten wel, maar hun collega’s niet. Als thuiswerker mis ik in coronatijd contact met de mensen met wie ik samenwerk en mijn klanten.

Als consultant heb ik het zelf meegemaakt. We zaten altijd bij de klant. Lekker zichtbaar daar, maar op ons eigen bureau kwamen we zelden. Het enige verschil met de medewerkers van de klant was, dat wij geen kerstpakket kregen. Waar hoor je nog bij?

thuiswerken vergt meer dan af en toe een bedrijfsborrel

‘Ik ben je collega, mag ik me even voorstellen?’

Ergens waren we wel trots dat de klanten ons als de hunne zagen. Maar als je je aan elkaar moet voorstellen op de jaarlijkse kerstborrel, dan is er toch wat aan de hand. Dan mag je je afvragen wat je bedrijf nog toevoegt aan de waarde voor je klant. Of aan henzelf. Je zou toch meer willen zijn dan de afzender op hun loonstrookje. Misschien doe je zelfs je best om een bepaald imago op te houden. Je kent dat wel: marketing, bedrijfsfilosofie, visie en zo. Dat is dus volkomen waardeloos als je doelgroep jouw mensen niet meer herkent als je medewerkers. Zo was thuiswerken niet bedoeld…

Verbinding tijdens thuiswerken

Om een beetje grip op je medewerkers te houden moet je wat van ze weten. Zeker in een bedrijf waar ze allemaal thuiswerken, maar eigenlijk geldt dat ook als ze onder jouw neus achter hun computer zitten. Werk je met specialisten, dan snappen veel leidinggevenden amper wat hun mensen doen.

Je wilt weten wat ze doen, waar ze goed in zijn en welke waarde ze jouw klanten bieden. Je wilt dat je accountmanagers weten waar je consultants goed in zijn. Je wilt hun expertises kennen, ook die ze nog niet hebben laten zien. Te vaak ben ik op projecten onder mijn kunnen gezet, omdat niemand wist wat ik kon. Nog maar weer een maand workflowschema’s tekenen. Ik ging mijn LinkedInprofiel maar eens bijwerken.

Hoe bloeien jouw medewerkers op met thuiswerken?

Een enkele collega wist wel wat ik wilde, mensen op mijn project zeker. Maar mijn accountmanager? Die sprak ik alleen vlak voor hij me voorstelde aan een klant. In de lift ja. Maar een elevatorpitch had ik toen nog niet. Toevallig sprak ik iemand uit de directie die ik persoonlijk kende. Dus vertelde ik dat ik gesolliciteerd had. ‘Wát?’ Ja, gesolliciteerd.

‘Wat wil je daar dan gaan doen?’ Niet dat ik nou zo’n bijzondere medewerker was, maar hij was wel geschokt omdat hij geen idee had dat dit speelde. En bij wie nog meer?

Door dat gesprek ben ik nog twee jaar gebleven, maar hoeveel van dit soort gesprekken mis jij omdat jij je mensen niet kent en niet weet wat ze doen en wat hun drijft? Hoe kun je dit soort gedrag bij jouw medewerkers voorkomen? Hoe kun je hun wensen voorzien? Hoe kun je gebruik maken van hun verborgen talenten?

Hoe houd je grip op thuiswerkers, zonder duur systeem?

Nu iedereen altijd online zit, op kantoor of als ze thuiswerken, laat ze dan ook online contacten. Maar dan wel in een format dat bij jouw bedrijf past. En daarvoor hoef je geen duur kennismanagementsysteem aan te schaffen. Je laat ze gewoon elke maand een projectervaring schrijven. Een casus. Een wrap-up, noem het hoe je wilt. Van hun lopende project, hun leukste project ooit, of: hun droomproject. Geen vast format, wel een handige template van Arie. Wie het lastig vindt om te schrijven kan gewoon tien vragen beantwoorden, wie graag schrijft, breidt het uit naar eigen inzicht. Het hoeft geen heel project te zijn, juist een kleine anekdote maakt de noodzakelijke verbinding van mens tot mens.

En als het een beetje loopt intern, kun je het op je website zetten. Een prachtig divers portfolio voor je klanten. Omdat je klanten ook niet weten wie je allemaal in huis hebt en wat ze allemaal kunnen. Het zal niet de eerste keer zijn dat je concurrenten bij je klanten tegenkomt op projecten die jij graag had gekregen. Omdat je klant niet eens aan jou dacht bij dat onderwerp.

Op elke website zit een blogfunctie. Dat is pas het nieuwe werken!

Wil jij ook thuiswerken met meer verbinding binnen je bureau?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.