Thuiswerken: hoe houd je verbinding?

Corona is het experiment dat anders nooit zou zijn uitgevoerd. Maar thuiswerken, ‘vroeger’ bekend als het nieuwe werken (HNW) en nog wat afkortingen, geeft medewerkers de vrijheid om te werken waar en wanneer ze dat willen. Op de momenten dat ze het meest geïnspireerd zijn in de omgeving die hen het meeste inspireert. En hoewel we nu (voorjaar 2022) ontdekken dat werken op kantoor af en toe ook wel weer eens prettig is, hebben we ook ontdekt dat kantoor niet voor alles de ideale locatie is.

Met meer thuiswerken zijn je kantoorkosten laag, zitten je medewerkers minder in de auto en het scheelt kilotonnen aan uitstoot. Maar hoe houd je verbinding?

Leestijd: 3,5 minuten

Waar zet je de koffieautomaat op het strand?

Het is heel relaxed wanneer je mensen in een café werken, thuis werken in hun pyjama of op het strand. Maar hoe blijft het een team? Hoe vaak spreken ze elkaar? Waar zet je de koffieautomaat? Is een wekelijkse zoom-sessie voldoende? Wanneer gaat het weer eens over de inhoud? Hoe kunnen ze elkaar inspireren?

Bedrijven zonder kantoor vallen vroeg of laat uiteen. Je mensen kennen hun collega’s niet meer, stagiaires doen meer een soort online game dan dat ze echt een kantooromgeving meemaken. Als thuiswerker mis ik in coronatijd contact met mijn klanten en de mensen met wie ik samenwerk.

Als consultant heb ik het zelf meegemaakt. We zaten altijd bij de klant. Lekker zichtbaar daar, maar op ons eigen bureau kwamen we zelden. Het enige verschil met de medewerkers van de klant was, dat wij geen kerstpakket kregen. Ergens waren we bij Pentascope wel trots dat de klanten ons als de hunne zagen. Maar waar hoor je dan nog bij?

‘Ik ben je collega, mag ik me even voorstellen?’

Als je mensen zich aan elkaar moeten voorstellen nu we elkaar weer in levende lijve zien, mag je je afvragen wat je bedrijf nog toevoegt aan de medewerkers en aan de waarde voor je klanten. Je zou toch meer willen zijn dan de afzender op hun loonstrookje en wat zwaaien op Zoom. Misschien doe je zelfs je best om een bepaald imago op te houden van je bedrijf: marketing, bedrijfsfilosofie, visie en zo. Dat is dus volkomen willekeurig als je mensen elkaar niet meer fysiek tegenkomen, juist op die ongeplande ontmoetingen in de gang, bij de waterdispenser en in het rookhol. Zo was thuiswerken niet bedoeld…

Verbinding tijdens thuiswerken

Om een beetje contact met je medewerkers te houden, moet je wat van ze weten. Zeker als iedereen thuiswerkt, maar eigenlijk geldt dat ook als ze onder jouw neus achter hun computer zitten. Werk je met specialisten, dan snappen veel leidinggevenden amper wat hun mensen doen.

Je wilt weten wat ze doen, waar ze goed in zijn en welke waarde ze jouw klanten bieden. Je wilt dat je accountmanagers weten waar je consultants goed in zijn. Je wilt hun expertises kennen, ook die ze nog niet hebben laten zien. Te vaak baseren degenen die consultants op project plaatsen zich op vooroordelen en reeds opgedane ervaring. Daarmee mis je een belangrijk deel van je capaciteit en missen de mensen groeimogelijkheden en bevrediging in hun vak – je loopt het risico je klant tekort te doen en je medewerkers kwijt te raken.

Hoe bloeien jouw medewerkers op met thuiswerken?

Van enkele collega’s weet je wel wat ze kunnen en wat hun ambities zijn, als je met hen op project hebt gewerkt zeker. Maar de accountmanagers? Die spreken je consultants alleen vlak voor ze heb voorstellen aan een klant. In de lift ja. Maar een elevatorpitch heeft niet iedereen. Toevallig sprak ik, toen ik nog consultant was, iemand uit de directie die ik persoonlijk kende. Hem vertelde ik dat ik gesolliciteerd had. ‘Wát?’ Ja, gesolliciteerd.

‘Wat wil je daar dan gaan doen?’ Niet dat ik nou zo’n bijzondere medewerker was, maar hij was wel geschokt omdat hij geen idee had dat dit speelde. En bij wie nog meer?

Door dat gesprek ben ik nog twee jaar gebleven, maar hoeveel van dit soort gesprekken mis jij omdat jij je mensen niet kent en niet weet wat ze doen en wat hun drijft? Hoe kun je dit soort gedrag bij jouw medewerkers voorkomen? Hoe kun je hun wensen voorzien? Hoe kun je gebruik maken van hun verborgen talenten?

Hoe houd je grip op thuiswerkers, zonder duur systeem?

Nu iedereen altijd online zit, als ze thuiswerken maar ook op kantoor, laat ze dan ook online contacten. Maar dan wel in een format dat bij jouw bedrijf past. En daarvoor hoef je geen duur kennismanagementsysteem aan te schaffen. Je laat ze gewoon elke maand een projectervaring schrijven. Een specifieke ervaring op hun lopende project, hun leukste project ooit, of: hun droomproject. Het hoeft geen heel project te zijn, juist een kleine anekdote maakt de noodzakelijke verbinding van mens tot mens. Geen vast format, wel een handige template van Arie. Wie het lastig vindt om te schrijven kan gewoon tien vragen beantwoorden, wie graag schrijft, breidt het uit naar eigen inzicht, wie helemaal niet wil schrijven maakt een podcast. Eventueel zet je een interviewer of zelfs een schrijver in.

En als het een beetje loopt intern, kun je het op je website zetten. Een prachtig divers portfolio voor je klanten. Omdat je klanten ook niet weten wie je allemaal in huis hebt en wat ze allemaal kunnen. Het zal niet de eerste keer zijn dat je concurrenten bij je klanten tegenkomt op projecten die jij graag had gekregen. Omdat je klant niet eens aan jou dacht bij dat onderwerp.

Wil jij ook meer verbinding binnen je bureau?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.