Gebruik de haast van je doelgroep

Heb je haast, geen tijd en een ellenlange to-dolijst? Je doelgroep ook. En jij bepaalt of dat in je voordeel werkt, of in je nadeel. Want je kunt die haast van je doelgroep perfect gebruiken om je te onderscheiden van al die anderen. Daarom een kort artikel, speciaal voor jou.

Leestijd 1,5 minuut

Dit artikel is een update van wat ik gedeeld heb in 2018

illustratie bij de haast van je doelgroep

Hoe ziet je homepage eruit?

Stel je voor: jouw ideale klant. Die heeft net een fijn gesprek gehad met jou en is best wel bereid eens te kijken wat voor bureau jij nou eigenlijk hebt. Deze persoon googelt je bedrijfsnaam. Vindt die het direct? Je klant heeft haast, dus echt geen tijd om te gaan scrollen. Is op je homepage meteen duidelijk wat je doet voor wie? Herkent de bezoeker meteen jouw stijl in de taal en de look & feel?

Kan je potentiële klant alles direct vinden met een duidelijk menu met herkenbare taal: wie er werken, wat je doet, welke projecten je hebt uitgevoerd? Is duidelijk wat je voor je klant kunt betekenen? Weet die met één klik waar die naartoe moet voor een bezoek, hoe die je kan mailen of bellen? Dus geen creatieve taalgrappen, geen bewegende elementen die je bezoeker belemmeren meteen ter zake te komen.

Onthoud dat je doelgroep het druk heeft. Misschien nog wel drukker dan jij. Vindt die het direct?

Ze heeft haast: is ze direct nieuwsgierig?

Je ideale klant moet eigenlijk naar een vergadering, maar je hebt diens nieuwsgierigheid gewekt. Nu komt die op een pagina waarin je je projecten beschrijft. Wil die daar meer over weten na de eerste zin? Zijn het spectaculaire resultaten? Herkenbare problemen? Of moet die zich eerst door een alinea algemeenheden heen worstelen? En staat het vol vaktermen die net even anders zijn dan die je potentiële klant gebruikt?

Kan die zich in no-time inschrijven?

Stel, je ideale klant heeft op dit moment even niet de urgentie om jou in te schakelen voor diens bedrijf. Of geen tijd om je website te lezen. Maar die wil wel op de hoogte blijven. Misschien zich laten inspireren. Kan die zich ergens inschrijven voor een nieuwsbrief of mailing? En wat krijgt die dan in die nieuwsbrief? Borstklopperij over grote contracten of waardevolle informatie waar die zelf ook nog wat aan heeft?

Word je al zenuwachtig?

Met deze vragen kun je je hele website eens kritisch doorlopen. Als je daar haast mee hebt, kan ik dat natuurlijk voor je doen, eventueel in afstemming met je webbouwer. Of ik neem een eigen webbouwer mee.