Geen tijd? Je doelgroep wel soms?

Je dacht dat jij degene was met haast, geen tijd en een to-dolijst van hier tot Tokio. Maar heb je wel eens gedacht aan je doelgroep? Die klanten die zorgen voor de voortgang en continuïteit van je bedrijf? De mensen die je facturen betalen en uiteindelijk je hypotheek, je vakantie en de school van je kinderen?

Hoe ziet je homepage eruit?

Stel, je voor: jouw ideale klant. Hij heeft net een fijn gesprek gehad met jou en is best wel bereid eens te kijken wat voor adviesbureau jij nou eigenlijk bent. Hij googelt je bedrijfsnaam. Vindt hij het direct? Hij heeft echt geen tijd om te gaan scrollen. Vooruit, de derde van boven. Hij komt op de homepage. Kan hij alles direct vinden: wie er werken, wat je doet, welke projecten je hebt uitgevoerd? Is duidelijk wat je voor hem kunt betekenen? Weet hij meteen waar hij naartoe moet voor een bezoek, hoe hij je kan mailen en bellen? 

Onthoud dat je doelgroep het druk heeft. Misschien nog wel drukker dan jij. Vindt hij het direct?

Ze heeft geen tijd: is ze direct nieuwsgierig?

Nu komt ze op een pagina waarin je je projecten beschrijft, de casuïstiek. Is ze direct nieuwsgierig? Bedenk dat ze eigenlijk geen tijd heeft. Zijn het spectaculaire resultaten? Herkenbare problemen? Of moet zij zich eerst door een alinea algemeenheden heen worstelen? Staat het vol vaktermen die toevallig net even anders zijn dan die zij gebruikt?

Kan hij zich gemakkelijk inschrijven?

Stel, je ideale klant heeft op dit moment even niet de urgentie om jou in te schakelen voor zijn bedrijf. Of geen tijd om je website te lezen. Maar hij wil wel op de hoogte blijven. Misschien zich laten inspireren. Kan hij zich ergens inschrijven voor een nieuwsbrief? En wat krijgt hij dan in die nieuwsbrief? Borstklopperij over grote contracten of waardevolle informatie waar hij zelf ook nog wat aan heeft?

Word je al zenuwachtig?

Roept dit onrust op? Zijn er vragen die je niet kunt beantwoorden? Zijn er vragen die nieuwe vragen oproepen? Mooi. Daar ben ik voor.

Natuurlijk heb je al een communicatiemedewerker, een officemanager die de teksten doet of een adviseur van buiten. Die kun je niet zomaar aan de kant zetten. Daar werk je al zo lang mee samen. En die vertrouw je. Trouwens, vijf jaar geleden heb je je website met veel pijn en moeite opgefrist. Je moet er niet aan denken nu weer dat hele circus op te tuigen. Bovendien heb je geen tijd.

Hoewel je natuurlijk alles voor niets hebt gedaan als je nu zo’n achterhaalde website hebt, dat die eerder afstoot dan aantrekt. 

Met die communicatiespecialist kan ik heel goed samenwerken. En als je bij bovenstaand artikel aan het twijfelen bent geslagen, kan ik daar zeker nog wat aan toevoegen. 

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.