10 Quick wins voor je website

‘Ja hoor eens, we hebben net onze website helemaal opnieuw ingericht, dan gaan we dat niet meer omgooien. Daar hebben we trouwens helemaal geen tijd voor!’ Mijn klant klonk een beetje geërgerd. Aangezien het mijn doel is om mijn klanten juist heel erg gelukkig te maken en te ontzorgen, zag ik daar meteen een blog in: hij wilde gewoon een paar quick wins!

Veel blogartikelen zijn een uitwerking van mijn reactie aan een klant – tip! Zo ook deze.

Leestijd 4 minuten

‘Dus je wilt eigenlijk voor nu alleen maar een paar quick wins?’

‘Ja! Een paar simpele tips, dat zou helpen. Niet te veel gedoe. Wel snel resultaat.’ Hij klonk al een stuk blijer. En toen hij hoorde wat het was, was hij helemaal opgelucht. Zó opgelucht, dat ik deze quick wins nu graag met jou deel.

1. Backup

De eerste van de quick wins: Maak een backup van je website, voor en na al deze aanpassingen. Doe dat sowieso elke maand of beter nog, automatiseer het. Ik gebruik bijvoorbeeld de plug-in iThemes Security voor WordPress.

Direct daarna kun je de plug-ins bijwerken, ook minimaal maandelijks. Want als je daarmee achterloopt, kunnen er beveiligingsgaten of andere problemen ontstaan.

Quick wins: Zeg je u of jij tegen je websitebezoeker?

2. U of jij

Kies voor eens en voor altijd of jij je klant online ‘u’ of ‘jij’ noemt. Check al je teksten daarop. Ook de teksten die je website, een plug-in of het inschrijfformulier van je mailingprogramma automatisch vertaalt. Log daarvoor helemaal uit en zoek elk hoekje van je website op. Of laat een ander dat doen (je nauwkeurige buurjongen van twaalf) en kijk eventueel over zijn schouder mee.

In Nederland tutoyeren ook adviesbureaus steeds vaker. Uitzondering zijn bureaus in heel formele branches of met topmanagers als klanten. Daarbuiten zeggen bedrijven met ouderen (70+) vaak u tegen hun klanten, net als overheden en banken.

Soms zie ik websites die werkgevers u noemen en werknemers tegelijk met jij aanspreken. Dit vind ik pijnlijk en niet alleen in een krappe markt. Werkgevers zijn niet belangrijker dan werknemers en zeker niet in Nederland. Spreek ze beiden hetzelfde aan.

Kies in elk geval en wees daarin heel consequent.

Opereer je bovendien in België, dan is ook vousvoyeren gewenst. Overigens adviseer ik om voor een specifiek Belgisch publiek een Belg te vragen naar je teksten te kijken, want Belgisch is vaak nét even anders en dat luistert nauw.

3. Doe het nu!

Wat wil je dat de websitebezoeker doet? Zet dat prominent op je homepage in de gebiedende wijs, bijvoorbeeld: ‘Download nu!’

Eindig overigens elke pagina met zo’n concrete opdracht. Zorg dat je nieuwsgierige websitebezoeker nergens doodloopt.

Eén stap dieper is dat je een rode loper ontwerpt die langs elke pagina van je website loopt. Geleid je websitebezoeker over deze rode loper met links en knoppen en schrijf je teksten daarnaartoe. Misschien niet de ‘quickste’ van de quick wins, maar heel effectief.

4. Aanbevelingen

Kopieer alle relevante aanbevelingen van de LinkedIn-profielen van alle medewerkers. Plaats ze bij artikelen die zij geschreven hebben, bij de pagina waarop zij zich presenteren of bij de projecten waarop zij gewerkt hebben. Ik vind dat je naam, toenaam en foto van de afzender mag plaatsen, want die staan op LinkedIn ook al openbaar. #AVG

Je kunt hiervoor widgets gebruiken, maar tussen de tekst zelf in een ander lettertype is beter.

“C’line ondersteunt mij bij het schrijven van blogs. Ik maak een opzet en zij helpt me met het aanbrengen van structuur. Ik leer steeds beter schrijven door C’line. Wat ik prettig vind, is dat ze mijn uitgebreide teksten terug weet te brengen tot de kern. Door onder leiding van C’line te schrijven blijft de vaart er in. Ze geeft me focus op een onderdeel van mijn werk dat ik belangrijk vind (ik wil mijn opdrachtgevers inspireren), maar dat er wel eens bij in schiet. Door haar achtergrond en ervaring kent ze mijn doelgroep goed en begrijpt ze dus wie ik wil inspireren. Een fijne partner voor de zakelijke markt.”- Ginny Nijman

5. Favicon

Voer een mini-versie van je logo in voor je favicon. Dat is dat kleine vierkantje links op het geopende tabblad van je browser:

Favicon als een van de snelste quick wins

Dit is waarschijnlijk een van de snelste quick wins.

6. Klantvragen

Ga langs de klantenservice, de telefoniste of je accountmanager en vraag elk van hen de tien meest gestelde vragen van klanten onder elkaar te zetten met een duidelijk antwoord. Voer die in op je FAQ-pagina of zet ze op de lijst van nog te schrijven blogartikelen. De vragen zijn meteen goede titels.

7. Klantantwoorden

Stel maandelijks een aantal vragen over jouw vakgebied aan een goede klant per mail. Een telefoontje vooraf maakt de kans groter dat ze antwoorden, zeker als je een link naar hun website belooft. Heb je iets meer tijd, interview je klanten dan. Voer die in op je blogpagina als vaste rubriek. Interessante benchmark voor je klanten.

8. Nieuwsbrief

Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief meer, maar plaats in het onderwerpveld van de mail een inhoudelijke titel, bijvoorbeeld de titel van het blogartikel dat je ermee deelt.

9. Teaser

Plaats in je e-mailhandtekening een verwijzing naar de teaser die je kunt downloaden in ruil voor een e-mailadres op je website, of een link naar het laatste blogbericht. Dat kan een e-boek zijn, maar ook een ander digitaal cadeautje. Schrijf hetzelfde op je visitekaartje voor je het weggeeft of druk het er standaard op.

Als je nog geen teaser hebt, is dit niet de handigste van de quick wins, maar anders is het een makkie!

10. Deel op social media

Deel al je blogartikelen en al je pagina’s op social media waar je doelgroep actief op is. Kies twee of drie platforms. Als je maandelijks blogt, kun je zo toch twee keer per week een nieuw artikel op social media delen. Want oude artikelen blijven vaak actueel.

Zo kun je een ouder artikel zonder probleem elk halfjaar opnieuw delen. In social media kun je rustig vaker naar een artikel verwijzen. Maar ook je mailing leest niet iedereen elke keer. Ook daarin kun je na enige tijd een artikel opnieuw delen, zeker als je je artikelen af en toe een update geeft.

Maak eerst een lijst in Excel, zodat je die vaker kunt gebruiken.

Welke quick wins ga jij vandaag nog doen?

‘Dûh, de meeste quick wins kende ik al.’ Ik geloof het meteen. Maar toch zie ik er nog heel weinig van in praktijk. Misschien omdat mensen het wel weten, maar niet toepassen. Daarom wil ik je uitdagen: welke van de quick wins ga jij vandaag nog toepassen?

Geen zin, geen tijd of geen idee?

Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “10 Quick wins voor je website”