10 Quick wins voor je website

‘Ja hoor eens, we hebben net onze website helemaal opnieuw ingericht, dan gaan we dat niet opnieuw omgooien. Daar hebben we trouwens helemaal geen tijd voor!’ Mijn klant klonk een beetje geërgerd. Aangezien het mijn doel is om mijn klanten juist heel erg gelukkig te maken en te ontzorgen, zag ik daar meteen een les in.

Leestijd 2,5 minuut

‘Dus je wilt eigenlijk voor nu alleen maar een paar quick wins?’

‘Ja! Een paar simpele tips, dat zou helpen. Niet te veel gedoe. Wel snel resultaat.’ Hij klonk al een stuk blijer. En toen hij hoorde wat het was, was hij helemaal opgelucht. Zó opgelucht, dat ik deze quick wins ook graag met jou deel.

1. Backup

Maak een backup van je website, voor en na al deze aanpassingen. Doe dat sowieso elke maand of automatiseer het. Direct daarna kun je meteen de plug-ins bijwerken. Als je daarmee achterloopt, kunnen er beveiligingsgaten of andere problemen ontstaan.

2. U of jij

Kies voor eens en voor altijd of jij je klant online ‘u’ of ‘jij’ noemt. Check al je teksten daarop. Ook de teksten die je website, een plug-in of het inschrijfformulier van je mailingprogramma automatisch vertaalt. Log daarvoor helemaal uit en zoek elk hoekje van je website op. Of laat een ander dat doen (je buurjongen van twaalf) en kijk over zijn schouder mee.

3. Doe het nu!

Wat wil je dat de websitebezoeker doet? Zet dat prominent op je homepage in de gebiedende wijs, bijvoorbeeld: ‘Download nu!’

Eindig overigens elke pagina met zo’n concrete opdracht. Zorg dat je nieuwsgierige websitebezoeker nergens doodloopt.

4. Aanbevelingen

Kopieer alle relevante aanbevelingen van de LinkedIn-profielen van alle medewerkers. Plaats ze bij artikelen die zij geschreven hebben, bij de pagina waarop zij zich presenteren of bij de projecten waarop zij gewerkt hebben. Ik vind dat je naam, toenaam en foto van de afzender mag plaatsen, want die staan op LinkedIn ook al openbaar. #AVG

5. Favicon

Voer een mini-versie van je logo in voor je favicon. Dat is dat kleine vierkantje links op het geopende tabblad van je browser:

Favicon

6. Klantvragen

Ga langs de klantenservice, de telefoniste of je accountmanager en vraag de tien meest gestelde vragen van klanten onder elkaar te zetten met een duidelijk antwoord. Voer die in op je FAQ-pagina of zet ze op de lijst van nog te schrijven blogartikelen. Het zijn meteen goede titels.

7. Klantantwoorden

Stel maandelijks een aantal vragen over jouw adviezen aan een goede klant per mail. Een telefoontje vooraf maakt de kans groter dat ze antwoorden, zeker als je een link naar hun website belooft. Heb je iets meer tijd, interview je klanten dan. Voer die in op je blogpagina als vaste rubriek. Interessante benchmark voor je klanten.

8. Nieuwsbrief

Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief meer, maar plaats in het onderwerpveld een inhoudelijke titel, bijvoorbeeld gewoon de titel van het blogartikel dat je ermee deelt.

9. Teaser

Plaats in je e-mailhandtekening een verwijzing naar de teaser die je kunt downloaden in ruil voor een e-mailadres op je website, of een link naar het laatste blogbericht. Schrijf hetzelfde op je visitekaartje voor je het weggeeft of druk het er standaard op.

10. Deel op social media

Deel al je blogartikelen en al je pagina’s op social media waar je doelgroep actief op is. Kies twee of drie platforms. Als je maandelijks blogt, kun je zo toch twee keer per week een nieuw artikel op social media delen.

Maak eerst een lijst in Excel, zodat je die vaker kunt gebruiken. In social media kun je rustig vaker naar een artikel verwijzen, dat stoort daar niet.

Wat ga jij vandaag nog doen?

‘Dûh, de meeste quick wins kende ik al.’ Ik geloof het meteen. Maar toch zie ik er nog heel weinig van in praktijk. Misschien omdat mensen het wel weten, maar niet toepassen. Daarom wil ik je uitdagen: welke van de quick wins ga jij vandaag nog toepassen? Schrijf het hieronder in het reactieveld en inspireer je medelezers!



Deel deze pagina

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.